Bröllop

Ett bröllop på Rosenhill är en oförglömlig upplevelse. I vår unika omgivning på
Ekerö, kan vi åstadkomma den inramning som bäst reflekterar era drömmar och
önskemål för den speciella dagen.
Ni kan vigas omgivna av våra äppelträd, och fira tills grannarna blir sura i våran
fina loge eller vårt växthus. Miljön på Rosenhill är avslappnad och trevlig.
Samma anda genomsyrar allt vi gör, från maten vi serverar till vår inbjudande
inramning och utsmyckning.

Vi har samlat all grundläggande information nedan så att ni kan läsa igenom
och fatta ett välgrundat beslut om vad som passar bäst för era specifika behov.
Vår bröllopssäsong sträcker sig från mitten av maj fram till början av september.
foto: @stinagranforsphotography
Hur går det till:
Ni kan välja mellan två lokaler för ert bröllop (se nedan). När ni har bokat lokal
och datum ordnar vi ett möte på plats (tre till fyra månader innan bröllopet) för
att gå igenom detaljer och fördjupa oss i era specifika önskemål och behov. En
månad innan bröllopet träffar ni våra kockar för att slutföra menyn och
dryckesvalen för den speciella dagen. Vid denna tidpunkt meddelar ni slutliga
antalet gäster samt ev. specialkost.
Själva bröllopsevenemanget börjar eftermiddagen före den stora dagen. Då
kommer bröllopsällskapet hit för att, med hjälp av vårt team, duka och dekorera
salen och eventuell ceremoniplats. Salen är då klar inför bröllopsdagen och
stängd för allmänheten.
Bröllopsfirandet:
15:00 – 16:00 Gästerna anländer. Ev. förmingel i Lilla växthuset eller
trädgården.
16:00 – 17:00 Ev. ceremoni i äppelträdgården.
17:00 – 18:00 Brudskål med mingel på gårdsplan framför festlokalen med
bubbel och snittar.
18:00 – 22:30 Middag i festlokalen. Förrätt på borden, huvudrätt oftast buffé
eller family style, dessert.
21:30 – 22:30 Dansgolv förbereds (borden flyttas). Kaffe och ev. bröllopstårta
serveras på gården eller verandan. Baren öppnar om den inte redan öppnat.
21:30 – 1:00 Dans i festlokalen
1:00 – 2:00 Kalaset kan fortsätta med lägre volym och stängda dörrar.
Senast kl 2:00 är allt lugnt.
Bokning och betalning
För bröllopssäsongen 2023 öppnar vi bokningen i september 2022, du kan
kontakta oss via mail till brollop@rosenhill.nu för att anmäla ditt intresse så
informerar vi dig om tillgänglighet.
En depositionsavgift av 7000 kr betalas för att bekräfta bokningen.
Avbokning: Om ni avbokar tidigare än 3 månader före det bokade datumet får
ni tillbaka depositionen. Om ni avbokar mellan 3 och 1 månad före bröllopet
behåller vi 50% av depositionen. Vid avbokning med mindre än 1 månad fram
till bröllopet behåller vi hela depositionen.
Den slutliga summan för kalaset faktureras efter bröllopet.
Våra lokaler
foto: @stinagranforsphotography
Vi har två olika lokaler att välja emellan beroende på mängd gäster:
Logen
70 till 100 personer sittande, 150 utan bordsplacering, bara kvällar tisdag till
fredag (17:00 till 2:00)
Vår mysiga loge är inredd med ”mismatching” möblemang, tavlor och andra
klenoder från årtionden av samlande. Logens unika miljö är en sann
återspegling av Rosenhills varma och familjära atmosfär och en utmärkt plats för
större fester.
Långbord och bänkar placeras i salen för att få plats med alla gäster. Våran
unika grundinredning står till er förfogande och ni är välkomna att sätta er egna
prägel på rummet.
Vid fint väder hålls de stora ladugårdsdörrarna öppna mot gården på framsidan,
och verandan på baksidan med utsikt över Rosenhills trädgård och åkrar. På
gården finns en bar, utrymme för DJ-bås och en liten scen för band. Om det är
dåligt väder flyttas allt detta inomhus. Vi kan tända en brasa i spisen om så
önskas.
Festen kan pågå fram till kl 1:00 utomhus med ladugårdsdörrarna öppna. Efter
det måste festen flytta in, vi sänker volymen och stänger dörrarna. Kl 2:00 måste
festen vara slut och allt är lugnt.
Det minsta antalet sittande gäster i logen är 70. För mindre sällskap som vill
boka logen kan detta ordnas mot en kostnad.
Bröllop i logen kan endast hållas på vardagar (tisdag till fredag). Vi reserverar
helgerna (lördag och söndag) för andra aktiviteter och evenemang.
Lilla växthuset
Upp till 40 personer, tillgänglig tisdag till söndag
Bredvid ladan och caféet finns Lilla växthuset, perfekt för mindre bröllopsfester
och evenemang. Växthuset har generöst ljusinsläpp under dagen och förvandlas
till en intim och förtrollande miljö när vi tänder ljusslingorna inför kvällen.
Vi kan ställa upp långbord och bänkar eller våra mindre bord och stolar.
Man kan vistas i lokalen fram till kl 1:00 då festen ska vara över.
Äppelträdgården – Ceremoniplats
I denna vackra, mer avskilda trädgård håller vi våra vigselceremonier. Vi sätter
upp en enkel vigselbåge mellan äppelträden och bänkar för upp till 100 gäster.
I hyran av lokal ingår:
• Standard ljudanläggning.
• Långbord och bänkar i trä, plus grundinredning med bord, stolar, fåtöljer och
soffor.
• Tillgång till vår unika samling porslin, bestick och glas.
• Personal (servering fram till kl 1:00).
• Presentbord om så önskas.
• Städning.
Ytterligare alternativ:
• Dukning: Vita dukar, servetter och enhetligt (vitt) porslin, bestick och glas kan
hyras mot en kostnad.
• Blommor: Gästerna har tillgång att plocka från vår blomsterträdgård (om det är
rätt säsong) för att dekorera ceremoni- och festlokalerna (kostnad per viktenhet).
Detta kan göras dagen innan festen eller under bröllopsdagen. Vi kan göra det
åt er mot en extra kostnad.
• Bordsplaceringskort är bröllopsparets ansvar och ordnas dagen före eller under
bröllopsdagen.
Mat och dryck
Vår bröllopsmat görs av våra kära Anders och Sophie, här en beskrivning med
deras egna ord:
BondenKocken är vi, Anders Rydström & Sophie Cook. Vi var mellan 2013-
2019 ansvariga för kök och café på Rosenhill. Nu är vi baserad på Adelsö, och
producerar ost & glass, serverar mat från vår foodtruck & gör caterings till
evenemang och fester. Vi brinner för lokalproducerad och hantverksmässig mat.
Vi samarbetar med flera av Mälaröarnas bönder & små producenter, och av
deras råvaror bygger vi menyer skräddarsydda för era önskemål. Det känns så
roligt att återigen göra bröllop på Rosenhill. Denna plats speglar vårat tankesätt,
och miljön inspirerar. Med grönsaker från gården och råvaror från grannbönder
vill vi vara en del av att göra er dag minnesvärt magisk för er och era gäster.
Efter att tidigare ha gjort bröllop på Rosenhill under många år, har vi hittat ett
upplägg som vi tycker ger ett fint flöde hela kvällen. Exakta priser beror på
önskade råvaror & meny. Vi kommer prata ihop oss, och bestämma menyn och
råvaror, därefter kommer en personlig offert. Priserna nedan är ett ’startpris’ och
en indikation av den totala kostnaden för maten.
Vi kan även erbjuda helgrillat lamm till varmrätten. Personligen tycker vi att det
är bäst med antingen dessert eller tårta, men det kan också funka fint med en
lättare dessert eller kula glass eller sorbet innan tårtan. Vill ni ha ett annat
upplägg, tar vi gärna fram ett förslag till er. Vi jobbar gärna med Rosenhills
vinleverantörer för att hitta viner som passar maten.
Vi ser fram emot att snacka mat med er!
För mer information kan ni skicka ett mail direkt till oss: info@bondenkocken.se
Välkomna att hitta oss på instagram för en liten smak av det vi gör:
@bondenkocken
Priser
Lokalhyra
Logen 20.000 kr
Lilla Växthuset 8.000 kr
Menypriser
Paketpris (per person, startpris):
• Mingelmat till brudskålen
• Förrätt vid borden
• Varmrätt buffé från uteköket
• Vickning
Från 575 kr pp
Barn 3 – 6 år Tredjedel av priset
Barn 7 – 14 år Halva priset
Dessert (istället eller innan tårta) Från 115 kr pp
(Barn från 75 kr pp)
En kula glass/sorbet (istället eller
innan tårta)
45 kr pp
Tårta (istället eller efter lättare dessert) Från 80 kr pp
Dryckespriser
Vi erbjuder ett dryckespaket för mingel och middag. Efter det kan ni välja mellan
följande alternativ:
• Öppen bar (vi räknar dryckerna och debiterar er efteråt).
• Drinkbiljetter (Själva biljetterna arrangeras av bröllopsparet. Vi räknar
drinkbiljetterna och debiterar er efteråt. Gästerna betalar för ytterligare
drinkar).
• Gästerna betalar för sina drinkar i baren till halva priset och ni täcker den
andra hälften (vi räknar dryckerna och debiterar er 50% av kostnaden).
• Gästerna betalar för sina drinkar i baren.
Alkohol ska tillhandahållas av Rosenhill och i samband med matservering (enligt alkohollagen)
Dryckespaket (per person):
• Brudskål (bubbel)
• 3 glas vin
• Kaffe / Te
450 kr pp
Dryckespriser i baren:
Glas vin /Bubbel 90 kr
Flaska vin / Bubbel 450 kr
Cocktails 120 kr
Öl 45 kr
Finare öl 80 kr
Lättöl / Alkoholfri öl 40 kr
Läsk 20 kr
Eko läsk 35 kr
Äppelmust 20 kr
Saft 15 kr
Praktisk information
Transport:
Om ni kör så ska ni ta Ekerövägen fram till Nyckelby. På Nyckelbyvägen ska ni
svänga till höger. Vi finns 900 meter fram på högersidan (Adress: Nyckelbyvägen
22, 178 90 Ekerö).
Om ni åker kollektivt ska ni ta buss 312 eller 177 (med byte till buss 309 vid
Ekebyhov) och stiga av vid Nyckelby station. Där ska ni gå till höger på
Nyckelbyvägen. Om cirka 10 minuter är ni framme hos oss.
Sista bussen tillbaka till staden går kl 23.27 på vardagar och kl 02:32 på fredag
och lördag. Om många ska vara kvar sent kan det vara en bra ide att hyra buss
(vi rekommenderar partybussar.com).
Parkering: Vi har gott om parkeringsplatser.
Övernattning: Vi har två enkla små stugor med 4 våningsbäddar vardera,
en stuga med dubbelsäng, trädkoja för två personer och vår campingplats.
Toaletter/badrum: Vi har toaletter i logen och runt hörnet från köket,
lättillgängliga från ladan och lilla växthuset. I äppelträdgården finns en
utomhusdusch.

Djur: Ni kan ta med husdjur